Diabetes

Diabetes is een ziekte waarbij het lichaam de bloedsuiker niet meer in evenwicht kan houden. Dat komt doordat het lichaam te weinig van het hormoon insuline heeft. En ook reageert het lichaam vaak niet meer goed op insuline. Of het maakt helemaal geen insuline meer. Insuline regelt de bloedsuikerspiegel. 

Diabetes Mellitus

Wat zijn de verschijnselen van voetproblemen door diabetes mellitus?

De volgende verschijnselen kunnen wijzen op voetproblemen door diabetes:
nieuwe druk- of eeltplekken;verkleuring (wit, blauw, rood) of een koude huid;warme of gezwollen voeten;overgevoeligheid voor zelfs lichte druk;doof gevoel in de voeten;een verwonding waar u niets van heeft gevoeld;ongevoeligheid voor warmte of kou;tintelingen of krampen in een voet of been;pijn in uw benen tijdens het lopen, die bij stilstaan weer verdwijnt.

Als u een van deze verschijnselen opmerkt, kunt u dat het beste bij de volgende controle melden.

Hoe ontstaan voetproblemen?

Door diabetes kunnen de bloedvaten en de zenuwen in uw voeten beschadigd raken. Er stroomt dan minder bloed naar uw voeten. U krijgt minder gevoel in uw voeten.
U merkt minder gauw dat uw schoenen te strak zitten of tegen de huid schuren.Als u op blote voeten loopt, voelt u minder gauw dat u ergens intrapt of uw voet stoot.U voelt niet of pas laat dat u een wondje, een blaar, een eksteroog of eeltplek heeft.Wondjes ontsteken sneller en genezen langzamer.

Hoe verzorg ik mijn voeten?

Met een goede verzorging kunt u veel voetproblemen voorkomen. Daarvoor gelden de volgende adviezen:
Controleer uw voeten op wondjes, kloofjes of blaren (ook tussen de tenen).Was uw voeten dagelijks met lauw water en weinig zeep.Droog natte voeten goed af, vooral tussen de tenen (niet te hard wrijven).Knip de nagels recht af en niet te kort. De zijkanten van de nagels groeien dan niet in de huid.Smeer de voeten in met bijvoorbeeld een beetje babyolie. De huid droogt dan niet uit.Draag wollen of katoenen sokken zonder dikke naden en verschoon deze dagelijks.Draag goed passende schoenen van natuurlijk materiaal. Dat vermindert de kans op blaren, likdoorns en eeltplekken.Controleer de binnenkant van uw schoenen op oneffenheden, zoals een spijkertje of een opgerolde binnenzool.Wissel zo mogelijk dagelijks van schoenen.Voorkom overbelasting en langdurige druk op dezelfde plekjes van uw voet.Gebruik geen hete kruiken, want daardoor kunnen brandblaren ontstaan.Zorg voor voldoende beweging. Voetgymnastiek stimuleert de doorbloeding van uw voeten. Beweeg uw voeten bijvoorbeeld op en neer en draai er rondjes mee.Voor de gezondheid van al uw bloedvaten blijft het heel belangrijk om gezond te leven en niet te roken.